Kada pričamo o digitalnom marketingu, par godina zaista deluje kao veoma dug period. Mi, pioniri digitalnog marketinga, sećamo se da su naši postovi na Facebook stranicama nalazili viralni put do svih fanova, često i više od toga. Sećamo se “Talking about” funkcije koja je prikazivala aktivnost fanova i neretko premašivala ukupan broj fanova određene stranice. Viral je bio živ!

Facebook-ovim izlaskom na berzu stvari su polako počele da se menjaju. Organic reach je postajao manji. Vaši postovi su dolazili do sve manjeg broja Facebook fanova, a post je postao “skup”. Promovisani postovi postali su gotovo sastavni deo svih digitalnih strategija, jer sav vaš content creation može pasti u vodu ukoliko ne uključite i dodatni budžet u vaše kampanje. Međutim, kreiranje viralnih postova često ume da bude Mont Everest content strategija, jer digitalni marketari znaju da recept tj. formula za viralan post ne postoji. Viral zahteva dosta kreativnosti, dobar tajming, pomalo sreće, ali i – možda najvažniji “sastojak” – publiku kojoj se obraćate.

primer1Za Cooler Master Balkan Facebook stranicu zaduženi smo nepune 4 godine i počeli smo od nule. Pedesetak fanova se provlačilo nedeljama, kreativnim aktivacijama smo dolazili do prvih stotina, nakon čega i do prvih hiljada fanova. Govorimo o vremenu kada Facebook Ads gotovo da nije postojao. ☺ Od samog starta, strategija nastupa je bila jasna: na stranici želimo samo one ljude koji stvarno prate scenu i nišu u kojoj je Cooler Master prisutan i dominantan. Govorimo o jako maloj ciljnoj grupi ljudi: gejmerima, moderima kućišta, zaljubljenicima u hardver, mašine, ploče, tastature, miševe, slušalice. Danas, stranica broji više od 50.000 fanova, od kojih je gotovo 95% muškog roda, polovina njih starosti od 18-24 godine sa prostora Ex-YU, i šire. Slobodno se može reći da smo ih gotovo sve okupili na stranici. ☺ I sada, kada se susrećemo sa situacijom da sa prosečnim postom dolazite do nekoliko procenata, a često i ispod 1% fanova, na pomenutoj stranici vrlo često imamo primer da taj broj prelazi i 30%! Neretko bude više od 500 lajkova i preko 50 komentara na status koji podelimo. Zato ovo smatramo velikim uspehom.  A kako smo došli do toga?

Pre svega, kao što je već pomenuto, na stranici smo želeli one koje će proizvodi Cooler Master-a zaista interesovati. Broj nije značio mnogo, već target grupa, i tu je  kvaka 22! Ukoliko ste od početka sa fanovima, odnosno do njih dolazite na pravi način, upoznajete njihove navike i interesovanja, možete tačno da “osetite” šta će im biti zanimljivo. Dakle, stavite se u ulogu čitaoca vašeg posta: da ste među fanovima, da li bi vama to bilo zanimljivo?! I tada kreće magija: šerujte zanimljivosti koje ljudi zaista vole da vide, ili čuju. Fotografija povećava organic reach čak 5x više od linka, a video prilog interakciju čak 3x u odnosu na fotografiju. Ali post mora da bude ličan, a vaš content autentičan i realan! Facebook “voli” neformalan ton, prema tome, pričajte “jezikom” kojim pričaju i lajkeri vaše stranice.  Čemu suvoparno saopštenje ako oni kojima se obraćate pričaju smajlijima, a smajli povećava interaktivnost posta u nekim situacijama i do 50%, pa se i emotivna saglasnost vaših fanova povećava, što je i najpotrebnije. Drugim rečima, vaši fanovi tako zaista postaju “deo” vaše stranice. Zaboravite očiglednu prodaju, fanovi će je prepoznati. Umesto toga, pitajte ih šta im odgovara na proizvodu A, šta im se ne sviđa na proizvodu B. Pitajte ih o vašim proizvodima, posmatrajte ih kao da imaju karakter. I dobićete željeni efekat. Često viralni postovi na istoj stranici imaju veći reach od plaćenih, jer kad jednom post ode u viral, publika počinje da ga kontroliše. Dopustite im to! ☺

primer3

primer4

Komentari: